Siapa Sebenarnya Pak Samad? Ini Biodata Lengkap Dia Yang Buat Ramai Kata WOW #7harimencintaiku



Nama Penuh : Raja Aman Shah Raja Baharom
Umur : 48 Tahun
Asal : Perak

Raja Aman Shah Raja Baharom atau lebih sebagai Aman Graseka ialah seorang pelakon filem dan drama televisyen Malaysia. Beliau yang memulakan kerjaya lakonan pada tahun 1991 pernah meraih anugerah Pelakon Lelaki Terbaik di Anugerah Seri Angkasa pada tahun 1999.[perlu rujukan]
Aman yang berasal dari keluarga diraja[perlu rujukan] negeri Perak memulakan karier dengan memegang watak-watak kecil dan lagak ngeri sebelum diberi kepercayaan memegang watak utama dalam filem Cinta Kita pada tahun 1995 bergandingan dengan aktres popular Sofia Jane. Menerusi watak penulis novel dalam filem tersebut melayakkan beliau bertanding dalam kategori Pelakon Lelaki Terbaik[perlu rujukan] di Festival Filem Malaysia ke-12. Sejak itu nama beliau popular sebagai pelakon lelaki yang berbakat.
Pada tahun 1999, beliau menerima anugerah Pelakon Lelaki Terbaik menerusi lakonannya sebagai trangender dalam telefilem Amy Anuar di Anugerah Seri Angkasa. Pada tahun 1997 beliau melangsungkan perkahwinan dengan penyanyi dangdut Mas Idayu secara rahsia. Perkahwinan yang bertahan selama 10 tahun itu dirahsiakan daripada media dan peminat biarpun ramai yang bertanya. Mereka dikurniakan seorang cahayamata perempuan yang bernama Raja Dayini.

No comments:

Post a Comment